رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت

این وبلاگ با هدف روشنگری پیرامون مسیحیت صهیونیستی و تبشیری راه اندازی شده است

رهپویان هدایت
انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
جهت ارسال سئوالات خود از قسمت "تماس با من" اقدام نمایید.
پاسخگوی سئوالات شما هستیم .
با تشکر.

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/antisect

ارتباط با ادمین کانال:
mh_ahmadi80
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه دی ۲۹ ۱۴۰۰، ۰۹:۵۵ ق.ظ

صیانت کیفری از اقلیت‌های دینی

رهپویان هدایت: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در ساختار قانونی و اجرایی کشور، اقلیت‌های دینی را موردتوجه قراردادِ و در خصوص بهره‌مندی از خدمات اجتماعی و رفاهی هیچ‌گونه تبعیض و تفاوتی میان آنان و افراد جامعه قائل نشده است.

مسئولین نظام جمهوری اسلامی، درهمان اوایل دوران انقلاب اسلامی که در حال تهیه و تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی بودند، اصل سیزده قانون اساسی را به اقلیت‌های دینی ساکن در کشور اختصاص دادند و برای اولین بار، آنان را به رسمیت شناخته و حقوق و امتیازات خاصی برای آنان در نظر گرفتند.

 در این مجال کوتاه قصد داریم نمونه‌ای از حمایت‌های قانونی نظام جمهوری اسلامی نسبت به اقلیت‌های دینی که در کارنامه درخشان 43 ساله خود ثبت کرده است را به اختصاص تشریح کنیم.

 در قوانین جزایی کشور به‌منظور صیانت از حقوق انسانی و اجتماعی اقلیت‌های دینی، ماده 499 مکرر قانون مجازات اسلامی در سال 1399 تصویب شد. در متن این ماده‌قانونی آمده است: هر کس با قصد ایجاد خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن به قومیت‌های ایرانی یا ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی توهین نماید، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به خشونت یا تنش شده باشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر این صورت به حبس و جزای نقدی درجه شش یا یکی از آن دو محکوم می‌شود.

ازنظر حقوقدانان برجسته کشور، این ماده‌قانونی شامل اقلیت‌های دینی رسمی اصل سیزدهم قانون اساسی بوده و یک حمایت کیفری و قضایی از آنان محسوب می‌شود. فلسفه تصویب این ماده، به‌منظور جرم انگاری اهانت به ادیان قانونی کشور بوده است که اخیراً از سوی افراد و گروه‌های معاند شیوع گسترده‌ای پیداکرده است. تا قبل از وضع این ماده‌قانونی، صرفاً توهین به مقدسات اسلامی بیشتر موردتوجه قرار می‌گرفت.

قانون‌گذار مصداق توهین به ادیان رسمی کشور را بر اساس مقررات جزائی کشور در نظر گرفته است. محاکم قضایی می‌توانند بر اساس مواد 608 قانون مجازات اسلامی، هرگونه هتک حرمت و توهین که از سوی اشخاص و رسانه‌های مطبوعاتی و غیره متوجه اقلیت‌های دینی کشور می‌شود را به مجازات قانونی مندرج در ماده مذکور، محکوم نمایند.

برخلاف آنچه از سوی اشخاص و گروه‌های معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی در فضای رسانه منتشر می‌شود، صیانت از اقلیت‌های دینی در کشور در حال گسترش بوده و جایگاه آنان روزبه‌روز نسبت به تمام دوره‌های گذشته، مستحکم‌تر خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی